الخميس، 26 يوليو، 2012

معظم اسئلة الانترفيو الشائعه والرد المناسب ليها


اولا في شوية حاجات لازم نكون عارفينها
و في خطوات معينة لكل انترفيو
و طبعا التوفيق دة من عند ربنا احنا بس نعمل اللي علينا

ثانبا
اول لما بتدخل الانترفيو بتسلم علي اللي بيعملك الانترفيو ... السلام بيكون فورمال يعني
hello .. how are you
msh hi .. how its goin'
ممكن بيديك لمحة بسيطة عن الوظيفة المتقدم لها و معلومات عن الشركة و ممكن يبدا يسالك علي طول
( خلي الاسئلة شوية بس ) نتكلم عن طريقة كلامك و قعدتك و طريقة الرد
ايوة لأن كل دة مهم جدا جدا
بعد لما يخلص هيسألك عندك اي سؤال ( لازم دايما تكون محضر اسئلة) و هنقول امثلة كمان شوية
هيقولك اية اللي هيحصل و هيردوا عليك ف خلال اد اية و ينهي المقابلة
متنساش تشكرة علي وقتة زي
thank you for your time
nice to meet you
it's been a pleasure to meet with you
ثالثا
خلال الانترفيو في حاجات لازم تخلي بالك منها

1- خليك واثق من نفسك و مستعد كويس و كمان متفائل

2-لازم يكون عندك معلومات كويسة عن الشركة زي جنسيتها عملائها المستهدفين بتشتغل ف اية بتقدم خدمات اية و منتجاتها اية كمان تكون
عارف المنافسين و مقر الشركة الرئيسي و حجم الشركة و فروعها

3-تعرف الوظيفة اللي انت مقدم ليها و تعرف هيا محتاجة اية كويس و تعرض نقاط القوة ف شخصيتك اللي تخليك افضل مرشح

4-تسمع اللي قدامك كويس اوي و تركز ف الاسئلة و في المعلومات اللي بيقولها
5- البنات مسموح لهم بالجلوس و انهم ( يحطوا رجل علي رجل) الولاد لأ ... مش تفرقة عنصرية و الله :)
6- الولاد بيكونوا فورمال او لابسين بدل اكيد لمل يقعدوا هيفتحوا زراير البدلة

7- و لما يقوموا العكس

8-لازم تبص ف عين اللي قدامك مينفعش تبص ف الارض او تسرح ف حاجة لوحة مثلا علي الحيطة او تسريحة البنت اللي بتعمل الانترفيو او اي حاجة ملفتة للنظر خااالص


9- لو هما 2 او اكتر من واحد....
ترد علي اللي يوجهلك السؤال و ترجع تبص للباقين و انت بتتكلم و تنهي كلامك عند اللي وجة السؤال
لازم تبصلهم كلهم و انت بتتكلم

10- مينفعش التهتهة في الكلام خد وقتك و خد نفس عميق و رتب افكارك و
رد

11- تجنب الاجابات القصيرة او الرد المبهم بردة تجنب الاجابات الطويلة اوي عشان متوهش منك الفكرة و متزهقش اللي قدامك

12- لما تيجي تقعد علي الكرسي متقعدش علي طرف الكرسي لان دة بيدل علي انك مش مرتاح و قلقان
كمان متربعش ايدك لان دة دليل عدم الثق.. بردة مطرقعش صوابعك و لا تعض شفايفك و لا تقرقض ضوافرك

13- تقعد علي الكرسي و تفرد ضهرك و تحط ايدك مفرودين علي رجليك و متحاولش تحط ايدك علي المكتب او الترابيزة و بالنسبة للبنات متحطيش شنطتك بردة علي المكتب

14- ممكن و انت بتتكلم تعبر باديك بس مش اوفر عشان بيكون عيب


رابعا

الاسئلة اللي ممكن تتسألها ف اي انترفيو
هحاول اكتب اكبر قدر من الاسئلة و هحاول اكتب نرد ازاي و نقول اية و منقولش اية
و لازم نتفق علي حاجة مهمة اوي

there is no such a thing as good or bad answer

introduce your self
A good answer to this question is about 5 minutes long and focuses on work-related skills and accomplishments. Tell the interviewer why you think your work-related skills and accomplishments would be an asset to the company

يعني حاول تاخد 5 دقائق ترج علي السؤال دة و تحاول تقول انجازاتك المهنية و مهاراتك

ابتدي الاجابة قول اسمك و سنك و متخرج منين و اشتغلت فين قبل كدة و خبرتك و البوزيشن بتاعك ف اخر شغل و مهامك الوظيفية كانت اية
و مديرك الرئيسي و كنت مدير علي كام واح وكدة يعني


why we should hire you
what makes you qualified for this position
Take several minutes to answer this question, incorporating your personality traits, strengths, and experience in to the job you're
applying for.


حاول تقول مواصفاتك الشخصية و خبرتك المتوافقة مع هذة الوظيفة
السؤال دة بقي من اسهل الاسئلة و بيخلي الكورة ف ملعبك زي ما بيقولوا
تقول بقي انك افضل مرشح و انك عندك المقومات اللازمة للوظيفة دي زي .... و ... و ...
علي حسب الوظيفة طبعا يعني لو وظيفة manager هيكون عندك team leadingability و لو entry level انك مثلا can perform really well within a team
و انك هتضيف كتير للشركة لانهم اكيد محتاجين حد hard worker and devoated which is you
انك بردة سريع التعلم و عايز تثبت نفسك و هية دي الوظيفة اللي انت شايف نفسك فيها و اكتر وظيفة ممكن تلائمك عشان كدة هتبذل اقصي مجهود


What is your strength and weakness point ?

State one or two strengths that are work-related and tell the interviewer the story about when that strength helped you accomplish a task at work


حاول تقول نقاط القوة اللي ف شخصيتك اللي ليها علاقة بالوظيفة أو المنصب المتاح و حاول دايما تقول أدلة واقعية من واقع خبرتك المهنية يعني لو أنت ... دة يخلي الشخص اللي قدامك يتأكد من كلامك و يثبت ف مخه
لما تتكلم عن نقاط ضعفك متقولش أبدا أن معندكش بس متقولش حاجة تأثر عليك سلبيا
ممكن أوي تبدأ كلامك كده


Well … No one is perfect

مينفعش مثلا وظيفة خدمة عملاء و تقول إنا عصبي
خلي بالك و أنت بتتكلم عن نقطة ضعفك تكون مشكلة أنت بالفعل أتغلبت عليها و تتكلم في زمن الماضي



I used to have a problem in ……. But I get over it by ……. Because it was affecting


my career development

Why you consider leaving your current job?


Or


Why did you left your last job

?

You could state that you want a more challenging position, higher salary, or more responsibility
أولا متقولش بس انك بتدور علي المرتب الكبير لأن ده يدل انك مش مهتم بالمسار الوظيفي بردة لازم متكذبش لو أنت كنت سيبت شغلك لأي سبب من الأسباب
Why you want to work for us

Or

What do you know abut the company ?


Don't answer this question with, "Because you advertised for an X at monster.com." Your answer should offer what you think are the most interesting aspects of the company

.
لازم تكون تعرف شويت حاجات عن الشركة عشان تعرف تجاوب كويس .. مش كفاية تقول أنها شركة كبيرة و محترمة
ممكن تقول مثلا


It’s a major company in ….. field and it will add so much to my experience and help to develop my skills .. And it offers …. And … which I'm looking for


Where do you see yourself in 5 years ?

Assume that you will be promoted two or three times in five years, so your answer should state that you see yourself working at whatever job is two or three levels above the job.


حاول تعتبر انك اشتغلت 5 سنين و شوف اة مستقبل الوظيفة ديي بعد المدة دي و قول كدة يعني لو مندوب مبيعات ممكن ف خلال 2 -3 سنين تكون مشرف و فخلال 5 تكون مدير للمبيعات قول دة


What is your biggest achievement?


Most challenge you have faced professionally

Tell me about a situation that shows you team leading abilities

..

You have to include your personal and professional experience and state a real situation and how you handle it


لازم بجد تتكلم من واقع خبرتك خد وقتك و فكر ف موقف تكون اتصرفت فيه كويس أو مشكلة و أنت حليتها أو مديرك ماكنش موجود و حليت مكانة
حاول دايما تكون محضر كذا موقف قبل الانترفيو

What was the last book that you have read or the last movie

?


الأسئلة دي بتكون دردشة عادية جدا عشان يسمع اللغة بتاعتك و عشان يشوف ثقافتك و background بتاعتك


What can you perform on a computer more than any average user ?

Try to mention your abilities and skills even if it's not that important


Tell him you’re an internet user, you have exp in Microsoft Office just mention any
thing that's related to Pc beside chatting and music


حاول تقول معرفتك بالكومبيوتر حتي لو قليلة حتي لو يادوبك بتوصل الراوتر و تكتب كام ورقة علي word
بس لازم تميز نفسك و تخلي فيك حاجة زيادة عن أي حد متكذبش بس متستألش بالمهارات البسيطة دي


Can you work under a stress and in a changing environment ?


Say that you can deal with any thing in order to get the job done… and say why and mention a true situation for your previous experience


بجد يفضل الإجابة مش بس اة او لا حاول تاكد علي كلامك قول أصعب مرة اتحطيت تحت ضغط و أمتي نقلت مكانك أو سيبت تيمك و اديت كويس قول انك بتحب الضغط عشان بيدفعك للأمام و بيشجعك


I can handle any kind of stress because it really motivate me and push even further



What can you do when facing an angry customer?


Or an aggressive colleague or manager



Of course it's not the same when it a customer, colleague or managerBut staying calm is the keyCustomer: use LASTListen: listen carefully and capture all the detailsApologize: apologize for the problem even if it's not your faultSolve: take the steps to solve itThank: thank him for his time


Colleague or a manger being calm if it's your fault admit it if not then try to explain and a nice smile can really do all the work for you


حاول تكون هادي في جميع الاحوال سواء عميل او زميل ليك او حتي مديرك في حالة انه يكون عميل حاول تتبع الخطوات دي بالفعل و تقولها
و لو زميل ليك او مديرك خليك هادي و اعترف ب غلطك و صلحة و خليك مبتسم J

Define quality


السؤال دة بجد كان من اصعب السئلة مع انة بسيط بس انا ساعتها معرفتش اقول حاجة خاالص و كان انترفيو ف فودا عشان سمر ترييننج 2008 بس في كلام كتير اوي يتقال
يعني الكواليتي هو مقياس أي خدمة او سلعة مقدمة اللي تخليك تحكم عليها سواء كويسة او وحشة

Quality is the real measurement of any product or service that can really tell whether it's good or notIts my definition by the way :)

If I give you 100000 $ what would you do



You should answer this question by saying that it's not the only interest so you can not stay at home and spend them

The best answer is to invest them in the field that you are really good at in order to


get the most of them and improve you career path at the same time
متقولش ابدا انا هاخدهم و اقعد ف البيت اصرفهم دي مش اجابة مهنية علي الاطلاق
حاول تقول انك هتستثمرهم بحيث المليون يبقي اتنين
شوف حاجة تكون بتفهم فيها و قول هعمل بيهم كذا

just be yourself , creative and confident


At the very end this is the mostly asked question at any interview


And I already been asked all the question above in most of the major companies like


Vodafone Egypt, UK, Raya Corp., Gourmet Egypt, Tele-performance, Halliburton, TE Data, Link Dot Net, Etisal International,


And the most difficult one was Halliburton then Gourmet and the English test in Tele-performance the interview was a peace of cake…. Regarding to me of course


Introduce your self ??
اسمى (----) عندى(-----) خريج من (-) ساكن فى (----) ااشتغلت قبل كده فى (--------) / والدى بيشتغل (-----) وامى بتشتغل ( -) واخى بيشتغل ( ---

Introduce your self

My name is……., I am……. Years old
,graduated in, I live in………., I worked before in……., my father is working in……,mymother is working in………my brother is working in……..

ليه سبت شغلك اللي قبل كدة...

لازم اقول حاجة مش موجوده فى الشغل القديم وموجوده فى الشغل الجديد مثلا( عشان هتعلم فى الشركة دى اشياء جديده هتساعدنى انى احقق طموحاتى

....Why you left your previous work

searching for betterchance, learning many new things,gain experiences to help me to acheave my goals

تعرف ايه عن خدمة العملاء؟

اعرف انها اهم قسم فى الشركة يعنى مثلا لو عميل واجهتة مشكلة مع المنتج ايه اول حاجة هيعملها , طبعا هيكلم خدمة العملاء ودورى انى افضل معاه لما يحل المشكلة ولاز كمان اتوقع المشكلة قبل حدوثها زى مثلا لو حد كلمنى من اسوان وعنده مشكلة وحد تانى كامنى من اسوان وعنده نفس المشكلة فاكيد هناك فى مشكلة وهبتدى ابلغ التيم ليدر بتاعى او المسئول عن الشبكات لانى قرات فى النت ان من كل 100 عميل فية 3 بس هما الى بيتصلو بخدمة العملاء وبيشتكو والباقى بيسيبو المنتج.
What do you know about customerservice?

I know that it is the most important department in the company, for example if a customer is having a problem with one of our product the firstthing he will do is calling the customer service and my mission is to stay withhim until I solve the problem.

And also I have to expect the problembefore it happens for example if some one called from aswan and have a problemand some one else called from aswan and also ha has the same problem I have toexpect that there is a problem in the product or service in aswan and I willinform my team leader or the responsible for net work because I red in theinternet that from every 100 customer only 3 will call the customer service ifthey have a problem and the rest just leave the product.

ليه عايز تشتغل فى خدمة العملاء؟

لازم اقول اجابة سوال (تعرف ايه عن خدمة العملاء) وبعدين اقول مواصفات الشخص الى بيشتغل فى خدمة العملاء زى ودود ومثقف وصوتى واضح واسلوبى كويس وهادى وخدوم ودورت جوايا ملقتش نفسى غير فى خدمة العملاء .

Why do you want to work in customer service?

The answer of (whatdo you know about customer service)

And then I say the characteristics ofthe person who work in customer service such as friendly, educated, have a clearvoice, clever helpful, and I find my self in this field


أذكر ثلاث عيوب فيك وصلحتهم؟

مكنتش منظم فى اهدافى يعنى كنت بقدم المهم على الاهم وكنت عايز اتعلم كل حاجة فى وقت واحد لكن الحمد لله نظمت نفسى وافكارى 2_ وكنت مستعجل لما كنت بدخل فى كورس كنت عايزه يخلس من قبل ما يهدى لكن نظمت افكارى وقرات عن التفكير الصحيح 3_ مكنت بحب اشتغل فى تيم لانى مجربتش لكنى دلوقتى اتمنى ذلك


Say or mention 3 defects (disadvantage) in your character


I wasnt orgnized in my goals that Iwas started by the important before the most importane. and I wanted to learnevery thing in the same time but now I orgnized all my ideas.Iwas hurried whenIstarted some thing (course) I want to finish it before it started but now Iorgnized my ideas and red how to think. I wouldnt like to work in team becouse Ididnt try before but now Ihope so.


ايه الى يجبرنى انى اختارك؟


عشان انا ودود ومثقف وصوتى واضح واسلوبى كويس مع الناس وخدوم وغير كده انا اقدر اشتغل تحت اى ضغت وقدر اتعامل مع اى مستوى من مستويات الادارة وبتعلم القواعد بسرعة وممكن اكون مش احسن واحد اتقدملك لكن انا احسن واحد ممكن اشتغل

Why I have to chose you to work
Becouse I am cultured,friendly, havea clear voice I know how to treat the people, helpful, can work under pressure, work in any department and learn the rules shortly. may be I am not the best onehere but the best one can work.
اشايف نفسك ايه بعد خمس سنين

انا عندى اهداف حاليا اول شىء انى انجح فى الانترفيو وتانى انى اكون تيم ليدر وتالت( ممكن اكلم عن اى شئ نفسى احققة فى المستقبل او احلامى المستقبلية)

How you seeyour self after five years
I have many goals I want to acheave it, firstthing pass this interview and then I want to be a team leader...... ......... ......... ..


لو عميل غضبان اتصل بيك هتتعامل معاه ازاى؟

اكيد طبعا العميل ده غضبان عشان عنده مشكلة ومش عارف يحلها ولازم اتفهم كده لان ولازم امتص غضبة و مش هسيبة غير لما مشكلتة تتحل وكمان لو المشكلة دى هتتحل مثلا فى اكتر من يوم لازم اتابع معاه لحد لما اتاكد ان مشكلتة اتحلت ومستحيل طبعا اغضب من عميل غضبان لانى هحت نفسى مكانة ولو كنت مكانة اكيد كنت هزعل زيه بظبط.


If anangry customer called you what will you do
Ofcourse he is angry becouse hehas a problem and he doesnt know how to solve it so I have to calm him down andI will not end the call until I solve his problem and if the problem will takemore than one day I have to fallow with him.
and no way beeing angry with anycustomer, If I will Put my self in his place sure I will be angrytoo


=======================

Customer Service Interview Questions
==========================

What do you know about customer service ؟

Customer service is the basic stage at any respectable company, which makes the relation between the customer and his company much better by serving him by perfect way to reach his satisfaction
and there are... three types of customer service field by phone , face to face and public
relationship
خدمة العملاء هي المرحلة الأساسية في أي شركة محترمه ، الأمر الذي يجعل العلاقة بين العملاء وشركته أفضل بكثير من العاملين معه من طريقة مثالية للوصول إلى رضاه وهناك ثلاثة أنواع من مجال خدمة العملاء عن طريق الهاتف أو وجها لوجه والعلاقات العامة
:::::
Why do you apply the customer service offer
or
why do you want to work as call center agent
Because I have personal skills qualified me for this job like "good communication skills, good listener, sociable, friendly, Calm, like to help people and I have the ability to work in
team work
لاني لدي مهارات شخصية لي مؤهل لهذه المهمة مثل "مهارات التواصل الجيد ومستمع جيد ، مؤنس ، ودود ، هادئ، مثل لمساعدة الناس ولدي القدرة على العمل في فريق العمل

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

What are the strength / positive points in your personality؟

I'm an organized person, dependable person, hard worker, calm, have the ability to work under stress and have the ability to solve problems
أنا شخص منظم ، وشخص يمكن الاعتماد عليها ، والعامل الثابت ، والهدوء ، ولدي القدرة على العمل تحت الضغط ،
و القدرة على حل المشكلات
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

What are the weakness / negative points in your personality
I like to learn more of thing at the same time and that makes me lose focus on learning one thing or more carefully
أحب أن أتعلم اكثر من شئ في نفس الوقت ، وهذا يجعلني افقد التركيز على تعلم شيئا واحدا أو أكثر بعناية
____________________________________________________________

What will you do if the customer abused you during call؟

i will try to make him calm down by listening to him carefully and talking to him in a polite way
i will try to be calm with out any stirring reaction
I'll be good listener to him
- let him to explain all the problem to me
- I'll take my steps to solve this problem and following with the customer till solve it and reach his satisfaction
- after that I'll take all my steps to avoid this problem in the future
وسأحاول أن اهدئه من خلال الاستماع اليه بعناية ، والتحدث معه بطريقة مهذبة
-- سأكون مستمعا جيدا له
-- ادعه يشرح كل المشكلة لي
-- سوف اتخذ خطوات لحل هذه المشكلة ، واتابع مع العميل حتى تحل المشكله واصل الي رضاه
-- بعد ذلك سوف تتخذ كل ما عندي من الخطوات لتجنب هذه المشكلة في المستقبل
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


What will you use in your work ؟

The good listening, the concentration, the patience and the punctuality in my information
الاستماع الجيد ، والتركيز والصبر والدقة في معاوماتي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

What are you needed in yourself؟

I needed to be very fluent in speaking English language in order to achieve my targets
أنا في حاجة إلى أن اكون غاية طلاقة في تحدث اللغة الإنجليزية من أجل تحقيق أهدافي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

Introduce yourself
My name is sheren , I am 23 years old ,
I graduated from faculty of commerce Cairo University, Accounting department, Graduation year two thousand and nine about my courses , I had studied English language course at master education center,
i studied Microsoft Office course and I learned a lot of computer skills, such as
word,Excel, PowerPoint , Access and internet explorer and outlook
and Course In Customer services by mr. shriff khayry
And I had learned by him a lot of Communications Skills in Customer Service
>>>>>>>>>>>>>>>.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

Why you left your previous work?
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

Tell me a time you work under stress?
When I was in the final year at university, the tension and sadness in control of my life because my sister
was in the hospital throughout the period of exams .. but I could most successful and learned how to achieve what I want .. Whatever the pressure or stress around me
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

What the biggest thing you achieved in your life?

Success in my job and promotion in the posts
النجاح في عملي والترقية في الوظائف
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

What is the same relation between the customer service agent and the designer?
Both of them aim to fulfill the customers needs
كلاهما يهدف إلى تلبية احتياجات العملاء
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

What is the hardest situation you met before
___________________________________________________________

What is the type of the customer service field ؟

1- Face to face
2- By phone
3- Public relationships
-- وجها لوجه
2 -- عن طريق الهاتف
3 -- العلاقات العامة
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

Why you didn't introduce yourself again to the Kit center? Or any other advertising company
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

What are you see yourself after 3 years ؟

I hope to get higher positions and promotions in my work such as team leader , both in customer service or, Human Development Department
And that because I will not suffice to work only, but i will try to take more courses that will help me to
success and innovation in the area in which I work in it
And then access to the highest positions
يحدوني الأمل في الحصول على أعلى المناصب والترقيات في عملي كقائد الفريق ، سواء في خدمة العملاء أو إدارة التنمية البشرية
وذلك لأنني سوف لا اكتفي بالعمل فقط ، ولكن سأحاول أن اخد المزيد من الدورات التدريبية التي سوف تساعدني على النجاح والابتكار في المجال الذي أعمل فيه ، ومن ثم الوصول إلى أعلى المناصب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

whats the skills must be in the successful call center person ؟

to be friendlily , good listener, calm ,kind,and sociable

أن يكون ودود ومستمع جيد وهادئ و لطيف و ومؤنس


==.==.==.==.==.==.==.==.==.==.==.==.==.==.==.==

و دى كل اسئلة الانترفيو خدمة العملاء و الإجابه عليها

==.==.==.==.==.==.==.==.==.==.==.==.==.==.==.==


أول حاجه هاتروحوا هناك تملئوا أبليكاشين و تنتظروا شويه
بعد كده هاتخشوا تعملوا إنترفيو
هاتكلمك اول سؤالين تلاته إنجليش عشان تقيس مستواك فى اللغه وبعدها هاتكمل عربى

فى البدايه هاتقولك عرفنى مختصر عن نفسك ؟او كلمنى عن نفسك؟
هاتقوم انت راصص السى فى بتاعك علشان كده المفروض تبقى حافظه زى إسمك


بعد كده هاتقولك تعرف إيه عن خدمة العملاء؟ هاتقولها
قسم خدمة العملاء فى اى شركه هو من اهم وأقضل الأقسام فى الشركه عشان هو المسئول عن حل مشاكل العملاء والإجابه على إستفساراتهم و نجاح اى شركه او فشلها بيتحدد من نجاح فريق خدمة العملاء لانه هو المسئول عن ؤاحة وخدمة وإرضاء العميل

هاتقولك طب ليه حابب تشتغل فى خدمة العملاء؟ هاتعرفها إنك حابب القسم ده جداً لانك بتحب مساعدة الناس و حل مشاكلهم و الوصول لحلول مرضيه للجميع

هاتقولك طيب تعمل إيه لو عميل كلمك وهو متنرفز؟
هاتقولها هاحاول اعرف منه سبب المشكله وأخليه يهدىء الأول و نحل المشكله إللى بتواجهه

هاتقولك طيب لو إتنرفز عليك أكتر وشتمك؟؟

هاتقولها ان العميل لما إتنرفز او شتم فهو بيعمل كده عشان عنده مشكله من الشركه و بمجرد ما هانحلله المشكله هايحتول غضبه وانا شغال عشان إحلله اى مشكله بيواجهها

طب لو صديق لك فى العمل طلع معلومه غلط للعميل حتعمل ايه ؟
هاتقول : الاول اصحح المعلومه له - لو كررها اقول للـ team manager ---( ليه بقى ؟ ) عشان ممكن يكون هو جاهل بالمعلومه فى الاول و محتاج يتدرب اكتر على فهم المنتج و دى حاجه طبعا ليها علاقه بسمعه الشركه
و السؤال دا بقا مهم جـــداًاًاً  لــو مديرك فى الشغل قلك تعمل حاجه و انت شايفها غلط او مش مقتنع بيها ..هاتعمل إيه فى الحاله دى ؟؟هاتقول إنك هاتنفذ الكلام اللى بيتقالك زى ما وصلك بالظبط من مديرك لأن هو بيكون متوافر عنده معلومات إداريه و بيتصرف و بياخد قراره بناءاً عليها و أكيد مش هايقول على حاجه تضر الشركه و انا عدم إفتناعى بالموضوع بيكون لجهلى بالمعلومات المتوفره للمدير

هايقولك يعنى هاتنفذ واله لأ ؟ هاتقول اه هانفذ
ممكن يقولك حتى لو انت شابيفها غلط ؟ هاتقول انها مش هاتبقى غلط لان المدير هو إللى قايل عليها و نجاح المدير فى نجاح الشركه لكن انا عندى نقص فى المعلومات المتوافره عند المدير عشان كده هو عارف ان طلبه منى صح فى حين إنى ممكن اكون شايفه غلط


و خلوا بالكوا من نطق الإنجليزى و إنتوا بتتكلموا و اهم حااااجه الفرق بين نطق ال P و ال B الأولى إسمها بى تقيله و بتنطق من طرف الشفاه و التانيه إسمها بى خفيفه و بتنطق عادى زى ما كلنا بننطقهاالمشكله هى ان اغلبنا مابنعملش فرق بين الاولى و التانيه و هما بيدققوا على كده

هاتقولك إيه هى مزاياك؟
هاتقول إنك صبور و هادىء الطباع و تجيد العمل تحت ضغط و تحب مساعدة الأخرين

هاتقولك طب إيه هى عيوبك؟؟

"طبعاً المفروض السؤال ده ماتقولش على عيوبك الفعليه إنت هاتقول على حاجه فيك كويسه بالنسبه للشركه بس كأنها حاجه الناس شايفاها عيب فيك"

فهاتقول مثلاً إنك بتحب شغلك زياده عن الحدود وده بيخليك تبقى مشغول دايماً عن أى حاجه تانيه حتى على حساب صحتك

هاتقولك إحيكلى عن موقف صعب مريت بيه فى حياتك و إزاى إاصرفت فيه؟
هاتجيب أى مشكله فى حياتك وكان ليك دور مهم فى حلها

طب شايف نفسك فين بعد سنتين فى الشركه ؟
هاتقول شايف إنى بقيت تيم ليدر

طب شايف نفسك فين بعد 3 سنين فى الشركه؟
هاتقول شايف إنى بقيت كستومر سيرفيس سوبرفايزر

طب شايف نفسك فين بعد 5 سنين فى الشركه؟
هاتقول شايف إنى بقيت مدير لخدمة العملاء ( حتى لو انت ناوى تسيب الشركه بعد شهر بس لازم تعرفهم إنك حابب الشركه وناوى تكمل فيها بقيت حياتك )

و بعض الأماكن بتسأل عن وظيفتك لو إنت حالياً شغال
و لو كنت شغال فى وظيفه و سبتها بتسألك سبتها ليه؟
و الإجابه لازم ماتبقاش فيها مشاكل حصلت ولازم تكون إيجابيه مش سلبيه حتى لو انت كنت مشيت من المكان بسبب مشكله معينه ماتقولهاشو أوعى تعيب فى مكان عملك السابق او مديرك او زميل عمل سابق ليك
يعنى ممكن نقول عشان مافيهاش فرص للترقى و انا طموحى و إجتهادى فى شغلى بيبقى كبير فحسيت إنى بضيع وقت على الفاضى أقدر أستغله فى مكان أفضل أفيده و أستفيد منه
و ممكن تقول حسيت إن العمل روتينى و بسيط و مابيزودليش خبره جديده فحبيت أروح مكان يثقل خبراتى و أفيده بيها

فى بعض الأماكن برضوا بتسألك أسئله شخصيه زى
عندك كام اخ وكام أخت؟
إيه درجتهم فى التعليم؟
إيه وظيفة الوالد و الوالده؟
انت كنت فى مدارس حكومه واله لغات؟
كمان ممكن تتسألوا عن ثورة 25 يناير
=======================
=======================

هناك اسئلة تعرض من مسئول الموارد البشرية اللي هو الـ الاتش ار وهي اما تنجح فيها وتعدي منها وتدخل بعدها علي مدير المبيعات واما لاقدر الله تفشل ويقول لك هنبقي نتصل بيك .....( لو سمعت كده يبقي كل سنه وانت طيب )

اسئلة ال hr بتبقي عادية او استفزازية او غامضة علي حسب شخصية اللي بيعمل معاك الانترفيو ممكن يكون رجل هادي او عصبي المزاج او طيب او شديد وانت هتعرف من الكلام معاه 


متحاولش تتكلم كتير بدون سبب الا لما يسالك وتجاوب علي اد السؤال ومتتفزلكش ومتكدبش 


بعض الاسئلة اللي ممكن تتعرض ليها طبعا انا مش هقول بقي الاسئلة المعتادة اللي هي عرف نفسك والكلام ده انا هدخل علي المفيد علي طول 

- بتبدا يومك الساعة كام .......... المقصود عاوز يعرف انت بتصحي بدري ونشيط ولا كسلان 

- بتفضل تشتغل كام ساعة ............... طبعا لان انت مقدم علي وظيفة مندوب فمتذكرش اي وقت محدد متتفزلكش وتقول له 8 ساعات كده يبقي انت باي باي لان وظيفة المندوب مش مقيدة بوقت ......تقول له اخلص شغلي بانتهاء العمل المكلف بيه 

- لو زميلك في العمل بيضرب زيارات يعني بيخلع من الشغل وبيقول لرئيسه في التليفون انه عن التاجر الفلاني هتعمل ايه ......... ترد ... اما هنصحه مرة واتنين واقول له ان يحلل المرتب اللي بيقبضه وانه لو استمر في الفولس فيزت انا هبلغ رئيسي المباشر ولو مستجبش تبلغ رئيسك علي طول 
- لو رحت لتاجر ولقيته عامل نفسه بيتكلم في التليفون ومشغول ومش عاوز يكلمك ولا يرد عليه هتعمل ايه ....؟ ...........تقول ..... اما هجيله وقت تاني يكون مزاجه كويس هيرد يقول لك افرض انك رحت مرة واتنين وعشرة وبرده رافض يرد عليك تقوله ساعتها هبلغ مديري المباشر وهقول له اللي حصل وهو اكيد بخبرته هيفيدني ويقول لي اتصرف ازاي ده الرد الصحيح 

- لو رحت لتاجر وهو ميعرفش اصلا اي حاجة وقال لك يا عم بضاعتكم تعبانه ومنتجكم اي كلام وهو اصلا ميعرفش المنتج بتاع الشركة ولا عمرة شافه هتعمل ايه 
............ اما تحاول تعرف هو بيقول كده بناءا عن ايه وتعرف منه هل فيه حد اشتكي منه ولا ايه وتحاول تشرح له المنتج كويس وتذكر له جميع مميزات الشركة والعروض والخصومات وجودة المنتج وتديله كام مثال ان التاجر الفلاني اخد منكم والتاجر الفلاني شغال عليه من فترة وان محدش من العملاء اشتكي وممكن حضرتك تاخد كمية صغيرة تكون بداية القرفة يمكن تسمع معاك وتطلب بعد كده طلبيات كتيرة 

- اكتر مبلغ شيلته كان كام ............. المقصود منه عاوز يعرف انت تقدر تتحمل مسئولية انك تشيل فلوس كتيرة ولا ايه نظامك وبتخاف من المبالغ الكبيرة لانك كمندوب ممكن تشيل فلوس بمبالغ ..... تقوله طالما الواحد عنده ثقه في نفسه وشجاعة ممكن يتحمل مسئولية اي حاجة وطالما انا اتحملت مسئولية توزيع وبيع منتجات الشركة فاكيد هقدر اتحمل مسئولية اي مبالغ فهي ليست بكم المبلغ ولكن بثقة الشخص في نفسه وبأمانته 

- متحولش تلف وتدور وتكدب لان اللي قدامك هيعرف هيعرف وخاصة في مجال المبيعات خليك صريح وجريئ ومتتكسفش من اي حاجة فاللي قدامك زيك بالظبط بني ىدم 

- ممكن تدخل تعمل انترفيو تلاقي ادامك 3 اشخاص مدير المبيعات ومدير الموارد ومدير الشركة .........اوعي تخاف ولا يجيلك رهبة .... اعتبر نفسك داخل كافيتريا ولاقيت فيها واحد صاحبك وقاعد معاه ناس متعرفهمش اتعامل عادي وحط في دماغك اني عاوز اثبت نفسي ادام نفسي واثبت لنفسي اني بعرف اتكلم واتعامل مع الناس ....... لما بتخاف وتتلجلج مبتعرفش تجاوب عن اي سؤال متحطش في دماغك اني ممكن اجاوب غلط لا لا لا متخليش في دماغك اي حاجة ومتشغلش تفكيري هجاوب ازاي اتكلم عادي وبطبيعتك متبصش في الارض محدش كاسر عينك ولا انت جاي تتسول منهم هم اللي عاوزينك بدليل انهم اتصلوا بيك عشان تيجي تعمل مقابلة معاهم ركز في عين اللي بيكلمك عينه ايوة عينه لان هو خايف اصلا ليفشل في المقابلة هو كمان .......


دي يا جماعة بعض الاسئلة المهمة اللي ممكن ناس كتير متعرفش ازاي ترد عليها وتجاوب ولو اي حد تعرض لاي سؤال ومعرفش يجاوب ياريت يقوله وانا ان شاء الله هجاوب عليه واساعده 


دى كل الأسئله إللى بيسألوها فى مجال خدمة العملاء عامة

==========================
اسئلة مندوب المبيعات ومندوب التسويق 
==========================

مندوب المبيعات :---------
==========

هو المسئول عن البيع وانتشار المنتج وتغطيه اكبر مساحة فى التوزيع ومتابعة السوق فى الطلبيات ومراقبة صلاحية منتجه فى السوق والتحصيل
يعني بتكون معروفة او شبه معروفة للعميل وده قد تم عن طريق مندوب التسويق 

مندوب التسويق :---------
===========

هو شخص يقوم بعملية ايصال فكرة المنتج او الخدمة الى العميل او المستهلك والتنسيق معه على قبول فكرة المنتج او الخدمة وتطويرها وقياس درجة تقبل السوق للمنتج او الخدمة الجديدة
بالبلدي عندك سلعة مصنع لسه عاملها جديد محدش عارف عنها حاجة فبينزل مندوب التسويق للعملاء بيعرض عليهم السلعة الجديدة ويعرفها ليهم ويشرح لهم كل حاجة عنها 


زي انواع الشيبسي مثلا الكتير اللي غرقت السوق زمان محدش كان عارف غير نوع واحد بس دلوقت بقي فيه اكتر من نوع لكذا شركة فازاي انت تختار ايهما نوع تشتري ......ده بيتم اما عن طريق التسويق للمنتج عبر التلفاز او الاعلانات او اما عن طريق رجال التسويق 

الاتنين تقريبا واحد ليه ..........؟ ببساطة كده مندوب التسويق ده ليه بلان ( خريطة ) اللي هو خط سير مش العملية جهجهوني كده يعني مثلا فيه 20 عميل هيروح ليهم انهاردة فيه مثلا 12 واحد اقتنعوا بالمنتج وهينزل مندوب المبيعات بتاع نفس الشركة يوزع المنتجات دي علي العملاء ...... اذن مندوب التسويق جاب كام عميل انهاردة 12 صح ............. لو نفرض كل يوم جاب 12 عميل في الشهر ...... عرفت النسبة بتاع مندوب التسويق تقريبا نفس مندوب المبيعات 

 تتعامل مع العملاء مباشرا وجها لوجه وده اصعب حاجة في الدنيا لانك بتتعامل مع مختلف الشخصيات ومختلف الطباع ( المتعلم - الغير متعلم - العصبي - الطيب - اللي عند لا مبالاه - الرخم - التنك - ..............الخ )

فانت بتتاقلم مع كل شخصية وبتعامل كل واحد حسب دماغه وليس حسب دماغك انت وده مهم جدا لان لو نفترض انك عصبي ورايح لواحد عصبي جدا فثق انكن اما هتمسكوا في بعض او هتاخد بعضك وتمشي من غير ما تبيع ولذلك فانت لازم تكون هادي الطباع لما تروح لواحد بالشخصية دي وتكون متفهم وصبور جدا وعندك طولة بال ده يا جماعة مهم جدا انك تعرفه ولو مش هتعرف تكون كده فبلاش معاك شغل المبيعات لانك كده مش هتنجح 

فيه مواقف كتير ممكن تقابل مندوب المبيعات :
============================

- ممكن تروح لتاجر وانت عارف انه موجود جوة وشايف عربيته راكنة بره بس فيه عنده واحد شغال في المحل رخم جدا وبيغلس علي معظم المناديب لمجرد ان غيرك بيظبطه وانت لا ....طيب تعمل ايه ...؟
اولا اما تظبطه انت كمان زي باقي مناديب الشركات وساعتها هتعرف تدخل تقابل التاجر 
واما تتجاهله تماما وتحاول تجيب رقم تليفون التاجر وتكلمه وتاخد منه ميعاد وتعرف بس انك لما تيجي يخليهم يدخلوك تقابله 
واما تعرف هو بيمشي امتي وتقابله علي باب المحل 
بس اوعي تقول بناقص التاجر ده طيب لو كل التجار كده مش هتشتغل يعني ولا ايه .......؟

طيب لنفرض انك وانت بتحاسب التاجر كان في قلب الفلوس كام ورقة مضروبين هتعمل ايه هتلبسهم انت ولا ايه ...؟
لا طبعا انت اما بتعد الفلوس ادام التاجر ولو فيه حاجة بتطلعها له 
واما لو عديت لما روحت ولقيتهم بتتصل بيه فورا وتبلغوه اللي حصل وانك اخر تاجر انا اخدت منه فلوس واكيد دي غلطه من حضرتك ( اقصد التاجر )


طيب حاجة تانية افرض التاجر اللي بتتعامل معاه حابب يغلس وجالك بعد فترة من اخذه للبضاعة وقال لك عاوز مثلا ارجع الـ 5 كراتين دول هتعمل ايه ....؟
والله لانك طبعا مينفعش تتصرف من دماغك في المواقف اللي زي المرتجعات فالحل الامثل تهرب منه بقول ...( طيب انا هتكلم مع مديري المباشر وهرد عليك بكرة ) وطبعا لما تكلم مديرك هو هيقول لك تعمل ايه ....

افرض وانت شغال رايح لتاجر لقيت عنده مندوب لشركة تانية منافسه والتاجر اخد منه وقال لك هصل منتجه ارخص وهو هو نفس المنتج والناس عاوزة الارخص .....
بص هو انت لازم تتكلم معاه وتعرفه ان برده انتم الاصل في صناعة هذا المنتج وتتميزون بالجودة وكمان عندك خصومات وعروض كتير للتجار اللي بياخدوا بضاعة كتير كده بتشجعه انما حكاية السعر فانا اوعدك اني هنقل وجهه نظرك للادارة وهي صاحبة التصرف اما الناس ميهمهاش غير السعر فانا مش معاك فكده لان فيه حاجات مهما غلا تمنها الناس بردو عاوزها وبتفضلها علي منتجات بنفس النوع بس لانها الاضمن والاحسن والافيد .........يعني زي ما بيقولوا لازم تعمل من الفسيخ شربات 


ولازم كمان تكون مقتنع تماما بالمنتج اللي انت نازل تبيعه مينفعش يكون مش عاجبك لانك مش هتعرف تتكلم عنه كويس وتقنع بيه حد 

هناك 3 تعليقات:

  1. www.facebook.com/moaze.elgendy21 أغسطس، 2012 9:49 م

    شكرا على المجهود الرائع افادكم الله ♥

    ردحذف
  2. الشكر لله وربنا يوفقكم جميعا :)

    ردحذف
  3. بجد ربنا يكرمك على المجهود الرائع ده

    ردحذف